On the road again. But this time with my brother!

27 augustus 2017 - Exmouth, Australië

Jaaa je leest het goed! Mijn broer is in Australië! 5 Augustus vloog hij Australië binnen. We hebben ondertussen al een hele trip door the outback erop zitten, al meer dan 5000 KM gereden, en al meer dan 100 dode kangaroos langs de weg zien liggen – oke we hebben ook wel een paar levende gezien gelukkig. Maar omdat we amper bereik hebben gehad afgelopen weken (welkom in the outback from van Australië) heb ik nog geen gelegenheid gehad om jullie weer op de hoogte te brengen. Dus ik zal weer even in mijn geheugen graven en jullie weer op de hoogte brengen vanaf het begin. Want man.. wat hebben we alweer veel gezien en gedaan!

4 Augustus heb ik mijn laatste werkdag bij William Creek gehad. Ik moet zeggen, dat was een dubbel gevoel. Ik begon na 5 maanden het werk wel een beetje zat te worden. Het hoogseizoen was voorbij, dus het werd een stuk rustiger op de Ootnadatta track. Niet zoveel reizigers kwamen meer langs, waardoor wij niet zoveel werk meer te doen hadden. Maar toch, 5 maanden in het middle of nowhere wonen met dezelfde 11 mensen om je heen elke dag.. dat is toch wel iets speciaals! Maar mijn reiskriebels kwamen weer omhoog, en ik voelde dat het tijd was om weer door te gaan. Want is er zoveel meer te zien in Australië. Ik had mijn doelen bereikt. Ik heb het geld bij elkaar gespaard wat ik wilde sparen, ik heb een auto kunnen kopen, en ik heb mijn 88 dagen voor mijn second year visa kunnen laten aftekenen! Wat betekend dat ik nog een jaartje langer in Australië mag blijven- of nog een keer voor een jaar terug kan komen naar Australië. Maaaaar, de belangrijkste en leukste reden waarom ik weer op door reis ben gegaan, is omdat mijn broer Jasper naar Australië is gekomen om mij om te zoeken! In totaal blijft hij 7 weken hier. Wat tof zeg! Om na 8 maanden weer familie te zien, en dat helemaal aan de andere kant van de wereld. Heel bijzonder. En de manier waarop ik hem weer voor het eerst gezien heb is nog het leukste. Jasper had mij wijs gemaakt dat hij zondag 7 Augustus mijn kant, richting William Creek, zou opkomen. Hij had al helemaal ‘een plan’ gemaakt hoe hij richting Coober Pedy zou reizen, en volgens de planning  zou ik hem dan daar ophalen en dan zouden we samen naar William Creek rijden. Coober Pedy ligt trouwens 175 KM van William Creek vandaan, de plek waar ik altijd mijn boodschappen ging doen ;) Zaterdag 6 Augustus werd ik door mijn collega Nick richting Roxby Down gestuurd, dat ligt zo’n 230 KM bij William Creek vandaan – wat in Australische begrippen dus echt om de hoek ligt. Hij had me wijs gemaakt dat ik even een paar vliegtuig onderdelen van het vliegveld daar moest ophalen, aangezien een collega van mij die week daarvoor 2 vliegtuig vleugels tegen elkaar aan had gecrasht. So yea, that makes sense dacht ik. Dus hop, Mirthe in de auto op weg naar Roxby Down. Toen ik Roxby Down binnen reed zag ik opeens een jongen aan de kant van de weg lopen, met een backpack op zijn rug en bergschoenen in zijn hand. Ik dacht nog ‘welke mafkees gaat hier nou aan de kant van de weg lopen’. Maar goed ik kijk hier ondertussen in Australië nergens meer van op, aangezien er ook zo een Emu of een kangaroo aan de kant van de weg kan lopen. Maar vervolgens bleek die jongen met zijn backpack dus Jasper te zijn. Die als verrassing al een dag eerder was gekomen! Nou ik kan je vertellen, dat was een hele geslaagde verrassing. We zijn vervolgens samen terug gereden naar William Creek. Waar mijn collega’s een afscheid barbecue voor mij hadden geregeld die avond. Dus mijn laatste avondje in William Creek hebben we heel tof afgesloten met de hele crew, en alle locals uit de ‘omgeving’ die ook waren langs gekomen. Ik kan echt zeggen dat deze tijd in William Creek een hele bijzondere ervaring voor mij is geweest. En ik raad ook echt iedereen aan die een voor een tijd naar Australië gaat, om in the outback te gaan werken. Juist omdat dit een ervaring is die je niet in Europa kan opdoen.

Een paar dagen later, 7 Augustus, zijn Jasper en ik met de auto volgeladen met kampeerspullen vertrokken. Uitgezwaaid door mijn collega's. Bye William Creek! Hello new adventure.  Zoals ik al zei, we hebben een hele reis door the outback erop zitten. We vertrokken in zuid -Australië. En ons plan was om omhoog te rijden naar het noorden, en vanaf daar richting het westen van Australië te rijden. Nou als ik nog niet had ontdekt hoe ontzettend GROOT Australië wel niet is, dan ben ik er afgelopen weken wel achter gekomen. Het heeft ons echt een paar volle dagen in de auto gekost om van het zuiden naar het noorden te rijden. Maar wat hebben we mooie dingen gezien. Eigenlijk was het hele stuk van het zuiden naar het noorden alleen maar outback. En met outback bedoel ik dus grote stukken woestijn, met simpel gezegd helemaal niks. Je moet je even inbeelden dat je 4 uur aan het rijden bent, in the middle of niks, en best wel blij bent als je na 4 uur een roadhouse tegen komt waar je even wat drinken en eten kan halen. Of gewoon even normaal naar de wc kan zonder onderweg naar een boompje te zoeken waar je achter kan schuilen. En een boom in the outback vinden is in sommige gedeeltes ook nog best een opgaven! But to be honest, ik ben wel van the outback gaan houden. Maar het was voor mij wel na 5 maanden al heel normaal geworden. In tegenstelling tot Jasper, hij vond het helemaal geweldig en was gelijk fanatiek opzoek naar kangaroos. Mooi om te zien.

Onze eerste overnachting was op een camping in Marla. Iets van 500 KM bij William Creek vandaan. We kregen gelijk al een flesje wijn van de buren aangeboden. Deze mensen kwamen uit Perth, waar wij aan het einde van onze trip zullen aankomen, en boden ons ook nog eens aan om bij hun te overnachten als we in Perth zijn. Dit is dus hoe het camping leven in Australië er aan toe gaat. Wij begonnen er zo helemaal zin in te krijgen! Van de andere buren kregen we de vraag waar we de volgende naar toe zouden gaan. Waarop wij antwoordde dat we naar Alice Springs wouden rijden en daarna naar Uluru. De buurvrouw keek ons raar aan en zei "je beseft wel dat dat je op deze manier helemaal omrijd? Hebben jullie eigenlijk wel wel een map?" Waarop wij een beetje klungelig antwoordde: "Nou eh.. nee eigenlijk niet, we dachten we zoeken alles wel op online op.. " Alice Springs blijkt dus boven Uluru te liggen.. Thsja, wij als stelletje naïeve Hollanders realiseerde ons niet helemaal dat we natuurlijk amper phone bereik zouden hebben in the outback. Allright.. De volgende dag hebben we maar even, op goed advies van de buurvrouw, een map van Australië aangeschaft haha. Waardoor we dus ook ietsje meer voorbereid naar onze volgende bestemming, Uluru, zijn gegaan. We gingen hierheen om de Ayers Rock te bewonderen! Je kent het wel, als je Australië intypt op Google dan is Ayers Rock het eerste wat omhoog komt. De bekendste/ grootse steen van Australië. Trouwens ook de grootse steen van de wereld.. Echt een heel mooi plaatje! Ayers rock staat in het national park van Uluru. Dus we hebben hier vooral lekker rond gereden, aangezien het een groot park is waar nog veel meer mooie stenen te bewonderen waren. Maar het leukste van onze trip in Uluru was de camel tour! Sochtens vroeg om 6 uur zijn wij op een kameel naar Ayers rock gereden, om daar de zonsopgang te bekijken. Haha wat een toffe ervaring was dat! En wat een hilarische beesten die camels.- zie foto's. Ik vond het nog aardig comfortabel, Jasper dacht daar een beetje anders over.. ;-) Na Uluru zijn we doorgereden naar Kings Canyon, om hier een hike te doen. Kings Canyon is een diepe kloof, met allemaal stijle, rode rotsen en diepe hellingen. Erg tof en spectaculair om daar rond te wandelen! Na Kings Canyon zijn we op weg gegaan naar Alice Springs. De eerste grote stad sinds tijden voor mij. Ik zal jullie de details maar even besparen hoe blij ik was toen ik de mac donalds weer zag.. We zijn maar 1 nacht in Alice Springs gebleven en toen verder omhoog gereden naar the national parks in het noorden. We kwamen aan bij Kakadu national park. Toen we het park binnen reden kwamen we gelijk al een sign tegen met een krokodil erop en de tekst "don't risk your life". Hier hadden veel mensen ons van te voren al voor gewaarschuwd, dat we op moesten passen voor de krokodillen. Bijna alle rivieren en meertjes zitten daar namelijk vol met krokodillen. Wij zouden wij niet zijn als we dat niet even met onze eigen ogen gingen  bewonderen. Dus we hadden voor de volgende dag een boot tour over de Yellow River geboekt. We zaten nog maar net in de boot, en de eerste krokodil liet zich al zien. De rest van de tocht zijn we nog genoeg krokodillen tegen gekomen. Maar ook bijzondere vogels, planten, wilde paarden en zelfs buffels! De tourguide wist van alles over the wild life in Australië te vertellen, waardoor het echt een leuke tour geworden is: zeker een aanrader! Je realiseert je dat de wild life in Australië gevaarlijk is, maar het is ook ontzettend mooi en bijzonder. Na Kakadu zijn we richting het westen gereden, waar we gestopt zijn bij Lake Argyle. Weer een ontzettend mooi gedeelte van Australië! Grote rotsen/ bergen met daar tussen in Lake Argyle. We hadden een hele toffe camping gevonden met een zwembad, waarvan we vanuit het zwembad uitkeken op het meer. Hi ha ho, welcome in paradise! We zijn hier daarom ook lekker een paar dagen gebleven, en veel in het zwembad gechilt. We hebben ook nog een mooie wandeling gemaakt naar een stuwdam gemaakt. Door deze stuwdam is het enorme stuwmeer, Lake Argyle, ontstaan. Na een paar dagen in Lake Argyle, zijn we doorgereisd naar de kust van het westen. Joeppie jeej, eindelijk naar de zee! Ik keek hier al naar uit aan het begin van onze trip. Eindelijk weer naar de zee en de mooie stranden. De west kust van Australië staat ook echt bekend om zijn mooie stranden. We kwamen aan in Broome. Wat boven aan de west kust van Australië ligt. Broome is echt een leuk backpackers stadje met een mooi strand. We zijn hier een nachtje gebleven en hebben de zonsondergang aan zee bewonderd. Maar ons plan was om voor een tijdje naar Cape Range national park te gaan aan de west kust. Hier zijn namelijk allemaal mooie stranden waar je blijkbaar heel mooi kan snorkelen. Het heeft ons nog 2 dagen rijden gekost om hier aan te komen. Uiteindelijk waren alle campings volgeboekt in het national park, zo populair is het daar. Dus we zijn naar Exmouth gereden, een leuk plaatsje vlakbij het national park. Exmouth ligt ook aan de kust. Hier zitten we nu al sinds een paar dagen, en we hebben even tot aan volgende week zondag bijgeboekt! We vinden het lekker om nu even een tijdje op dezelfde camping te blijven, aangezien we al veel kilometers achter de rug hebben. We kunnen vanaf deze camping heel makkelijk dag tripjes naar alle stranden in het national park maken. En WAUW, wat we toe nu toe gezien hebben is echt fantastisch mooi! Helderblauw water, witte stranden. Echt paradijs.. Laatst zaten we op een strand en zagen we vanaf het strand gewoon een walvis springen. Hoe tof is dat! We nu hebben allebei een snorkel set gekocht, die we gisteren voor het eerst getest hebben. Super mooi, om te zien wat hier onder water leeft. De meest mooie vissen zijn we al tegengekomen! Het voelt echt alsof je in een mega aquarium zwemt. Jasper heeft zelfs al een rif haai gespot! Voor morgen hebben we een snorkeltour geboekt. We gaan de hele dag de zee op met en boot, en stoppen bij een paar eilandjes om te snorkelen. We gaan morgen dus waarschijnlijk super toffe vissen, schildpadden, roggen en noem maar op spotten. Zin in! De planning is om de komende weken lekker veel te gaan snorkelen. En daarna zien we wel weer verder.. no plan is the best plan.

1. Inge Jonker:
    27 augustus 2017
    Wat maken jullie een prachtige reis en wat een mooie foto's! Heerlijk om mee te lezen. Veel plezier nog samen. Groetjes, Inge
  2. Anita:
    27 augustus 2017
    Wow, wat heb je weer een leuk en hilarisch blog geschreven. Zo leuk om te lezen hoe jullie samen genieten. Wat een ervaring en wat een prachtige natuur. Enjoy en be save. Kus mam
  3. Oma jonker:
    27 augustus 2017
    Prachtig mirthe, leuk om te lezen, en wat zien en genieten veel ,mooie foto's hoor .lfs opa en oma.
  4. Pap:
    27 augustus 2017
    Ik dacht dat wij aardig op de hoogte waren, maar man wat hebben jullie al weer veel meer meegemaakt en beleefd. Dat snorkelen is echt gaaf hé. Veel plezier samen en.... Enjoy the beauty of his creation.
    Xxx papa
  5. Daniëlle:
    28 augustus 2017
    Leuk geschreven weer, Mirt!
    Enjoy , enjoy, enjoy!!!!
    Dikke knufxxx
  6. Oma werkman:
    28 augustus 2017
    Wat weer een prachtige lang verhaal.
    Jullie genieten volop zo te zien, alleen maar stralende gezichten.
    En wij genieten zo met jullie mee .
    Tot de volgende keer..
    Nog heel veel plezier, en liefs van opa en oma
  7. Arienke:
    30 augustus 2017
    Super super leuk om te lezen! En wat een gave foto's! Have fun met z'n tweeën, maar jullie kennende moet dat wel lukken ;p Big hug!
  8. Piet Noppers:
    10 september 2017
    Mirthe, ik volg het een en ander via facebook en zie prachtige foto's enzo voorbij komen. Genieten lijkt me! Mooi dat je je ervaring met ons deelt ;-) Hartelijke groeten.