Amazing south island

21 januari 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Ik zag al gelijk het verschil toen we met de bus aankwamen rijden bij de west coast. Wat een verschil met het Noordereiland. Grote rotsen, en een wilde zee waar het water tegen de rotsen opknalde, een stuk ruiger maar oh zo gaaf!

Ik begon mijn reis aan de West Coast in Punakaiki. Punakaiki is een klein plaatsje bovenin het westen. Ik belande hier in een hostel regelrecht aan de zee, ik had het niet beter kunnen treffen. Vanaf mijn balkon keek ik uit op de wilde zee, en kon ik in de avond de zon onder zien gaan. Kleine geniet momentjes! Ik kwam al vroeg in de middag aan, dus ik ben toen gelijk op pad gegaan. Als eerste naar the Pancake Rocks, dit is namelijk waarvoor ik naar Punakaiki kwam. En wat de naam al zegt.. het lijken echt enorme stapels pannekoeken. Door de kracht van de zee zijn deze rotsen zo ontstaan. Bij ”high tide” stroomt het water door bepaalde openingen van de rotsen onder hoge druk naar binnen. Met als gevolg een enorme explosie van water! Gelukkig kwam ik hier bij ''high tide'' aan, en kon ik dit spektakel dus mooi van dichtbij zien, en voelen.. :-) Echt super gaaf om te zien hoe ruig de zee hier is. Vervolgens ben ik naar de  Pororari River Track gegaan, en heb ik hier heerlijk een paar uur gewandeld. Deze track was echt gaaf, aangezien je langs een wilde rivier liep door een mega jungle.

De dag erna ging mijn reis verder naar Franz Josef, waar ik 4 dagen zou blijven. Ik had mijn skydive gepland voor de dag erna, maar deze werd helaas in de ochtend gecanceld omdat het te bewolkt was. Gelukkig zijn er nog genoeg andere plekken in Nieuw-Zeeland waar je kunt skydiven. Ik ben ipv het skydiven toen met 3 gasten uit Finland een hike naar the Franz Josef Glacier gaan maken. We liepen door een gebied, omringt door mega grote bergen en rotsen. Doordat het bewolkt was, zag je de wolken heel goed op de bergen hangen. Wat dus echt een gaaf effect gaf! Na een paar uur  klimmen kwamen we uit bij een punt, waar de Frans Jozef Glacier regelrecht tegenover ons stond. Ontzettend mooi! Het ijs wat op de gletsjer lag was heel blauw van kleur, schitterend. In de middag kwamen we terug bij het hostel, en vanaf dat moment begon het noodweer. Achteraf hebben we erg mazzel gehad dat we de hike naar de gletsjer die ochtend gemaakt hebben. Aangezien het de dagen erna niet meer gestopt is met regenen, en we niet veel meer konder ondernemen. Gelukkig verbleef ik een chil hostel, met een jacuzzi, leuke mensen en elke avond een kampvuur. Dus ik heb me alsnog prima vermaakt!

Eigenlijk wou ik die dagen erna doorreizen naar Fox Glacier, een andere mooie gletsjer wat een uurtje van Franz Josef vandaan ligt. Maar ook daar waren de weersvoorspellingen slecht. Gelukkig ontmoette ik toen Pim en Atar, en zij vroegen aan mij of ik een tijdje met hun mee wou reizen. Zij hadden een auto, en nog een plekje over. Dat sloeg ik uiteraard niet af! :-) Ze hadden in de planning staan om in de richting van Aoraki / Mount Cook en lake Pukaki te gaan. Dit stond ook nog op mijn lijstje, dus daar zijn we afgelopen dagen naar toegereisd. Het weer was daar gelukkig al beter!  De autoreis er na toe was heel gaaf. We reden langs allemaal helderblauwe meren, omringt met mooie rotsen/ bergen. Het ideale aan met een auto reizen is dat je zovaak en overal kan stoppen waar je wilt. We hebben dus op de meest bizar mooie plekken eetpauze's gehad, met uitzicht op hele mooie meren en noem maar op! We hadden een hostel voor 4 dagen in Twizel geboekt, een plaatsje in de omgeving van alles wat we wouden bezoeken. We zijn de eerste dag naar het Natoniaal park Aoraki/Mount cook gegaan. W A U W! Het was een ontzettend mooi gebied met allemaal gletsjers, en heldere meren met ijsschotsen erin. Maar Mount Cook was de mooiste berg in het midden, dit is namelijk de hoogste berg van Nieuw-Zeeland.. 3764 meter hoog! Ik denk dat dit wel 1 van de mooiste gebieden is wat ik tot nu toe gezien heb. Je voelt je echt een klein persoon als je tussen al die grote bergen staat! Geweldig.

Dag 2 zijn we naar lake Pukaki geweest. Another WAUW moment! Dit is het blauwste meer wat ik ooit gezien heb. We hadden mazzel, want de zon scheen op zijn best die dag. Waardoor het water nóg blauwer leek! (Zie foto's, dan snap je mijn gevoel direct) We hebben hier een hele middag doorgebracht, want het meer was zo ontzettend groot en we konden er maar geen genoeg van krijgen hoe mooi het was. We hoorden dat je in de avond heel goed sterren kon spotten in de omgeving van lake Pukaki, dus we besloten om een tour te boeken voor die avond. Om 23:30 moesten we verzamelen, en bracht een tourguide ons mee in een busje naar een hele mooie plek waar allemaal telescopen voor ons klaar stonden. Deze man wist ons van alles te vertellen over de sterrenhemel. Het was een heldere nacht dus we konden heel goed de sterren zien, echt zo gaaf!

Ik ben vandaag alleen doorgereisd naar Queenstown. Aangezien een vriend van mij uit Duitsland daar voor een paar dagen is, heb ik besloten hem even op te zoeken. Ik heb van iedereen gehoord dat Queenstown the place to be is for adventure. Je kan hier van alles doen zoals : bungeejumpen, skydiven, speedboaten,raften, mountainbiken, karten van een berg af en noem maar op! Klinkt als een plek waar ik me weer prima kan gaan vermaken komende tijd.

1. Oma werkman:
    21 januari 2017
    Wat weer een geweldige reisverslag
    En prachtige foto's ,dat je dat allemaal mee mag maken lieverd
    En wat een gezellige groep jongelui om je
    heen.
    Wat een belevenis.
    Maar wees wel voorzichtig he?
    We reizen met je mee.
    Knuffel van opa en oma w
  2. Anita:
    21 januari 2017
    Mooi hoor Mirt!! Wat een expierence elke dag. Geniet van de mooie schepping.
    Wij gaan zo ook een hike doen, om maar in jouw woorden te spreken . Lekker wandelen in de vrieskou, heerlijk!
    Dikke kus, mam
  3. Pap:
    21 januari 2017
    What a wonderfull world. Ook al hebben we bijna dagelijks app contact, je reisverslagen en de foto's blijven boeien en nemen je mee in, wat het af en toe wel lijkt, een sprookjeswereld. En dat je nog geïnteresseerd zou raken in de sterrenwereld zal je broer goed doen
    Uren wandelen schrijf je... what is happening with you???
    Geniet van de prachtige schepping en wees voorzichtig.
    Liefs Pap
  4. Arienke:
    30 januari 2017
    Weer te gek verhaal Mirth! Ongelooflijk wat je daar allemaal ziet en meemaakt :) Ik moest hard lachen om de reactie van je vader, uren wandelen, what's happening hahaha. Blijf genieten van alles wat je ziet en alle mensen die je ontmoet! :)