Off to the South Island.

11 januari 2017 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Zo, tijd om weer even een update van afgelopen weken te geven. Ik moet zelf af en toe ook nog even diep graven wat ik allemaal gedaan heb, aangezien ik elke dag op pad ben en zoveel zie. Maar het is echt fantastisch allemaal, ik geniet enorm!!

First of all : Happy new year to you all! Een beetje aan de late kant maar dat maakt het niet minder gemeend ;)  Ik heb oud en nieuw dit jaar in Wellington gevierd, een leuke stad onder aan het Noordereiland. We hoorden van veel mensen dat ze daar oud en nieuw gingen vieren, en zo hebben wij op het laatste moment (met dank aan een paar mensen die ons een lift gegeven hebben) het kunnen regelen om ook in Wellington te verblijven met oud en nieuw. Samen met een grote groep Nederlanders hebben wij als eerste van de wereld 2017 ingeluid! Dat was wel een aparte ervaring. Op het moment dat Nederland net om 12:00 begon met oliebollen bakken, ging bij ons al het vuurwerk de lucht in. Het vuurwerk was hier niet zo spectaculair als in Nederland, maar het feest daarna was super leuk. Een geslaagd oud en nieuw dus!

Tongariro Alpine Crossing

Voor Whitianga zijn we 2 dagen in Taupo gebleven, waar we de Tongariro Alpine Crossing hebben gedaan. Deze hike staat bekend als 1 van de mooiste ééndags wandeling van de wereld! En dat was het ook zeker. We zijn om 8:30 begonnen met de hike, en om 15:30 kwamen we aan bij de ‘finish’.  Ik denk dat dit wel 1 van de mooiste hikes is die ik ooit gemaakt heb. Je wandelt de hele tijd over een vulkanisch terrein, wat dus echt een heel cool effect geeft. Het eerste gedeelte klommen we omhoog naar een berg, vanaf deze berg keken we recht tegen de Mount Doom van Lord of de Rings aan.  Vanaf hier klommen we een andere berg op, en het uitzicht wat we daar hadden was A M A Z I N G. Aan de ene kant keken we uit op allemaal rode rotsen, wat me een beetje deed denken aan beelden van de Grand Canyon. En aan de andere kant keken we uit op allemaal super helder blauwe meren. Jullie moeten maar even de foto’s bekijken, dan heb je een idee hoe ontzettend mooi het was.

OFF TO THE SOUTH

3 Januari zijn we doorgereisd naar het Zuidereiland! We hebben in 1 maand een hoop van het  Noordereiland kunnen zien. Volgens verhalen blijkt het Zuidereiland nóg mooier te zijn dan het Noordereiland, vandaar dat ik 2 maanden voor het Zuidereiland gepland heb. We konden vanaf Wellington de ferry pakken naar het Zuidereiland. De tocht van het Noordereiland naar het Zuidereiland duurde in totaal 3 uur. We hadden ontzettend mazzel met het weer, de zon scheen fel dus we konden lekker buiten op het dek staan en genieten van de dolfijnen die halverwege de tocht een keer langs kwamen springen. Aan het einde van de tocht arriveerde we in Picton, de aankomsthaven van het Zuidereiland.

Nelson

Na 1 overnachting in Picton zijn we doorgereisd naar Nelson. Nelson ligt aan het begin van de kustlijn in het Noorden van het Zuidereiland. Vanaf Nelson hebben we een tour geboekt naar het Abel Tasman Park. Dit is het kleinste National Park van Nieuw Zeeeland, maar wel 1 van de mooiste! Het Abel Tasman park is ontzettend groot, en je kan er van alles doen zoals kajakken en hiken. Aangezien het ons allemaal leuk leek, besloten we om het kajakken en het hiken te combineren. We zijn in de ochtend wezen kajakken, wat super gaaf was! Het water van de zee was helderblauw, en we kwamen langs allemaal mooie, afgelegen strandjes. Na 3 uur kajakken mochten we onze kajak op een strand achterlaten, en konden we vanaf hier terug hiken naar het startpunt. De hike was net zo mooi, want we hadden een uitzicht over de hele oceaan. Het was tof om het zo te combineren!

Takaka

In  Nelson hebben Lennart en ik besloten om allebei alleen verder te gaan reizen. We hebben een toffe maand samen gehad, maar we waren er allebei aan toe om ons eigen pad te volgen. We merkte allebei hoe makkelijk het is om alleen te reizen, en soms is het ook goed dat je niet altijd iemand hebt om op terug te vallen en het allemaal zelf uit te zoeken. Het alleen reizen bevalt me echt goed! Ik ben vanaf Nelson doorgereisd naar Takaka, dit is echt een hippie town wat ook aan de kustlijn van het Noorden ligt. De eerste ochtend ben ik lekker op een mountainbike de omgeving gaan verkennen en kwam ik uit bij de Waikoropupú Springs. Dit zijn de grootste bronnen van Nieuw-Zeeland. Dit water is zo ongelofelijk helder, dat ik er allemaal verschillende kleuren in zag. In de middag ben ik met een meisje van mijn hostel naar de Wainui Falls geweest. Dit is een hele mooie waterval, ergens midden in een jungle. De volgende dag ben ik met ditzelfde meisje naar de farewell spit gegaan. Farewell spit is het meest noordelijke puntje van het Zuidereiland, en de grootste natuurlijke zandbank van de wereld. Het is 26 kilometer lang, en je vind hier allemaal hoge zandduinen. Een heel bijzonder gezicht! Ik zal maar niet vertellen hoelang we over deze wandeling gedaan hebben, aangezien we eerst nogal verdwaald waren.. Maaar het was het zeker waard!

Off to The West Coast

Ik heb nu alles in het noorden gezien wat ik wou zien, en nu wil ik doorreizen naar The West Coast. Ik heb gehoord dat aan de West Coast heel veel mooie dingen, zoals glaciers etc, te zien zijn. Ik ben vandaag vanaf Takaka eerst naar Nelson gaan reizen, omdat er vanaf Nelson pas weer een weg naar het westen gaat. Vanavond overnacht ik nog even in Nelson, en morgen pak ik een rechtstreekse bus naar het westen! Ik heb hier heel veel toffe dingen op de planning staan.. onder andere skydiven! Exciteeeed.

Zoals ik al zei, ik ben echt ontzettend aan het genieten hier. Het is soms best intensief allemaal, omdat je elke dag op stap bent en om de 2 dagen weer je backpack aan het inpakken bent. Maar dat is juist zo leuk. Elke dag is weer een verrassing, en elke dag mag ik weer nieuwe dingen ontdekken. Nieuw-Zeeland is echt mooi. Bijna nergens in de wereld heb je zoveel verschillende stukken natuur in een klein gebied. Stranden, glaciers, fjorden, meren, rivieren, noem maar op! Briljant toch? :-)

Groetjes uit NZ!!

PS: ik voeg morgen even wat foto's toe, mijn WiFi is daar nu te slecht voor

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Oma jonker:
    11 januari 2017
    Leuk tehoren mirht het gaat lekker hoor ik, maak je veel fotos om later terug te kijken,pas goed op je zelf en tot horens meid .het is hier storm achtig en regen en koud. Groetjes o/ o ut asn.
  2. Oma jonker:
    11 januari 2017
    Wat weer een prachtig reisverslag Mirthe, wat een avontuur hé,en nou ga je dus alles alleen ondernemen?
    We genieten elke weer van je verhalen en dat is het ook ,wat een belevenis.nou meis pas goed op je zelf .lfs oma.
  3. Oma werkman:
    Lieve mirthe
    Wat heb je weer een prachtige
    Reisverslag gemaakt,we genieten er
    steeds er steeds weer van.
    En wat maak je zo veel mee.
    Geniet er van meisje,maar wees voorzichtig.
    Knuffel van opa en oma
  4. Karine:
    lieve Mirthe,
    Wauw, wat een onderneming joh!
    En wat een ontzettend gave dingen doe je allemaal.
    Wat is de schepping toch ook amazing verrassend en prachtig.
    Heel veel zegen en prachtige momenten in 2017 voor jou!

liefs xx Karine
  5. Ingrid:
    18 januari 2017
    Hoi Mirthe,
    Ben een collega van je moeder, en volg met veel plezier je avonturen: eerst via je moeder, nu (ook) via je blog. Wat ontzettend stoer wat je allemaal doet, en zooooo gaaf! Ik zou willen dat ik jouw leeftijd had en dit nog kon doen ;-) Je verhalen blijf ik lezen en je foto's bekijken (je straalt op elke foto!).
    Geniet van je verdere avonturen!
    Groetjes, Ingrid