Heeps of new adventures

19 november 2017 - Melbourne, Australië

Good ay beste volgers! Tijd om jullie weer even flink op de hoogte te brengen, want oh wat is er afgelopen weken weer ontzettend veel gebeurd. Met als hoogtepunt: ik ben even op vakantie in Nederland geweest! Maar daar zo meer over.. mijn laatste blog eindigde namelijk dat ik nog aan de west kust, in Exmouth, samen met Jasper zat.

Wat hebben we daar een chille week gehad! Die snorkeltour was echt heeeel tof. We vaarden naar 2 kleine eilandjes, en gingen daar snorkelen. Op de heenweg werd de boot al snel omsingelt door 7 walvissen! Zelfs een moeder met een kleintje zwom erbij. Zo bijzonder om die beesten van zo dichtbij te zien.. ze zijn echt huge. We zijn de rest van de tocht nog veel meer walvissen tegengekomen. Met het snorkelen konden we zelfs onder water horen, zo dichtbij waren we. We  hebben voor de rest onder water nog hele mooie en bijzondere vissen gezien. Jasper heeft zelfs nog een water slang gespot. Na deze snorkel dag hadden we helemaal plezier gekregen in het snorkelen, en zijn we de rest van de week lekker de kust lijn van Exmouth afgereden en alle mooie stranden bezocht en daar gesnorkeld. Deze kustlijn word ook wel de ‘Ningaloo Reef’ genoemd, en ligt in het Cape Range National Park. Het is een 260 KM lange kust lijn, met helderblauw, maar dan bedoel ik ook echt helderblauw, water en parel witte stranden. Hier hebben wij ons dus wel een week dag in en dag uit vermaakt. En hoeveel schildpadden we daar wel niet zijn tegen gekomen! Haha wat een chille beesten zijn dat. Ze zwemmen zo sloom en relaxed, dat je er gewoon naast of boven kan gaan zwemmen voor een kwartier. Dit hebben we uiteraard ook veel gedaan ;-) Na een lekker weekje in Exmouth, zijn we doorgereden naar Monkey Mia. We belande hier op een camping recht aan de zee. Wat zo bijzonder aan deze plek was, was dat dolfijnen daar gewoon recht langs het strand zwommen. Of er nou mensen in het water stonden of niet, ze kwamen gewoon heel dicht langs je voorbij zwemmen. De hele dag door, heel tof! Na 2 dagen zijn we verder naar beneden gereden, naar Kalbarri. Ik ben echt verliefd geworden op deze plek! Wat was het daar ontzettend mooi. Kalbarri heeft een hele mooie kustlijn met allemaal hoge, rode en steile Cliffs. We hebben hier heel mooi gewandeld, over de rotsen waar het water tegen aan knalde. En vervolgens de zonsondergang bekeken vanaf een rots, met uitzicht over de zee. Waar we de walvissen weer omhoog zagen springen.. We zaten hier samen met een paar andere Australische mensen, die flessen wijn hadden mee genomen. Dus vervolgens zaten we tussen de Aussies, met een glas wijn, de zonsondergang te bewonderen.  Cheers mates! Af en toe lijkt het net een droom allemaal. We zijn de tweede dag naar Kalbarri National Park gegaan, voor een hike. Een hele mooie wandelroute met super uitzichten op de gorges. Je vind hier allemaal bijzondere ‘sand stone cliffs’ en rock formaties . We hebben ook de bekende ‘natures window’ gezien. Dit is, zoals het woord het al zegt, een rots in de vorm van een raam. Je kan hier in gaan zitten, en vervolgens kijk je dan uit op de gorges(Zie foto’s’). Ja, Kalbarri was heel bijzonder. Maar dat vond ik van de hele west kust. Veel backpackers reizen alleen de oost kust van Australië af, aangezien dat zo bekend is. Daarom vind ik het heel leuk dat wij de west kust gedaan hebben! Na 7 weken, in totaal meer dan 10,000 KM  samen gereden te hebben, en samen de meest mooie plekken gezien te hebben.. eindigde hier ons avontuur samen in Australia. Zo tof dat Jasper mij is komen opzoeken. Dit is een ervaring geweest die we de rest van ons leven niet zullen vergeten.

Jasper vloog de 17e van Oktober weer terug naar Nederland. MAAR, surprise surprise.. ik ben dus met hem mee terug gevlogen naar Nederland. Dit idee kwam al vrij snel omhoog toen Jasper in Australia kwam. Ik was al 10 maanden op reis, en ik wou graag weer familie en vrienden zien. Ook omdat ik de beslissing heb gemaakt om mijn second year visum binnenkort aan te vragen. En als deze goed gekeurd word mag ik, nadat mijn eerste jaars visum verloopt, nog een extra jaar in Australia blijven! Tijd om iedereen thuis weer op te zoeken dus. We hadden het aan niemand vertelt. Het leek me wel heel leuk om iedereen een keer te verrassen ipv opgehaald worden van Schiphol. Ik kon niet meer op dezelfde vlucht als Jasper, maar we hadden een vlucht geboekt waarmee ik een paar uur voor hem zou landen. Helaas had ik een vertraging van 30 uur in India opgelopen, en kwam ik dus een dagje later dan gepland aan in Nederland. Maar och. Niemand wist toch dat ik thuis zou komen dus ik had geen haast. Wat was het super fijn om weer even thuis te zijn en iedereen weer te zien na zo’n lange tijd! En wat was het heerlijk om weer broodjes kroket en frikandel te eten! Haha die mis ik wel echt. Maar ik heb in Nederland weer zo’n lading aan kroketten gegeten, dat ik er weer een jaar tegen aan kan. Ja, het was echt goed weer even thuis te zijn. Leuk om te zien hoeveel, maar toch ook weer niks veranderd in 10 maanden tijd.  Ouders die verhuist zijn, vriendinnetjes die zijn gaan samen wonen, of een nieuwe baan hebben. Het mag wel even gezegd worden dat ik gouden vriendinnen heb! Het maakt niet uit hoe vaak en hoelang ik weg ga, elke keer als ik weer terug ben dan zijn ze er weer en is er niks veranderd. Het was wel een apart gevoel, even op vakantie in je eigen land. In totaal ben ik 4 weken gebleven, wat eigenlijk nog veel te kort was om met iedereen bij te kletsen. Maar het was ook weer tijd om terug naar Australia te gaan. Tijd voor een nieuw avontuur, en nieuwe plannen!

17 Oktober, 100 kilo zwaarder door alle kroketten, ben ik weer terug gevlogen naar Darwin. Samen met Lisa, een vriendinnetje die ik in Nieuw Zealand ontmoet heb. Zij was ook even een tijdje thuis geweest en wou ook weer terug naar Australia. Deze vlucht liep helemaal vlekkeloos. We waren ‘al’ binnen 2 dagen terug in Australia. To be honest, het voelde als thuis komen. Misschien ook wel omdat ik mijn auto en mijn backpack nog bij het vliegveld had staan. We kwamen sochtens, Australische tijd, om 6 uur aan. Dus je kan je vast wel voorstellen dat het een aardige challenge was om de hele dag wakker te blijven ;-) Hello jetlag!

Na 2 dagen waren we lekker bijgekomen en zijn we opzoek gegaan naar werk. Tijd om weer centjes bij te sparen. Want ik was uiteraard aardig blut na al die leuke weken reizen. Gelukkig is het makkelijk om werk te vinden in Australië! Alleen zaten we een beetje aan de verkeerde kant van het land. We wouden graag op een echte Australische farm werken. Het verdient goed geld, en het leek mij ook tof voor de ervaring! Maar het seizoen voor farm work begon allemaal in het zuiden van Australië. En wij zaten net in het noorden, waar we amper werk te vinden was. Dus we besloten de auto in te pakken en naar Sydney te rijden! Dit was niet een tochtje van 2 uur van Barneveld naar Groningen.. nee dit was een ‘tochtje’ van in totaal 4000 KM. Ik kenden in Sydney een familie waar we wel een tijdje mochten slapen, en vanuit daar konden we dan opzoek naar werk. De route van Darwin naar Sydney ging weer rechts streeks door de outback, wat super gaaf was! Australië heeft heel veel gratis campsites, waar je voor 24 uur mag overnachten. Super chil! Hier hebben we dus ook gebruik van gemaakt elke nacht. Onderweg waren we al op internet aan het zoeken naar farm work, en toevallig kwamen we een baantje tegen in Melbourne. We hadden die man opgebeld en hij zei dat we gelijk mochten komen. CHIL! Dus we hebben even verandering in het stuur gegooid en zijn naar Melbourne gereden i.p.v. Sydney. Onderweg zei ik nog tegen Lisa hoe bijzonder ik het vond dat ik nog enkele kangaroo geraakt had met mijn auto. Je hoort namelijk zovaak verhalen dat kangaroos zomaar uit de bosjes komen springen en voor je auto springen. Geloof me, het zijn niet de meest slimme beesten. Ik had dit achteraf beter niet kunnen zeggen.. want je raad het al.. 1 van de volgende dagen is er een kangaroo tegen mijn auto aangesprongen, die zomaar uit de bosjes kwam. Gelukkig markeerde ons niks, wat het belangrijkste is! Maar de bumper van mijn auto heeft wel flinke schade opgelopen. Achteraf ook weer super mazzel gehad, want het is alleen de bumper die gemaakt moet worden. Het is wel even een tegenvallertje, maar goed.. wij en de auto leefden nog. Dus na een kleine onderbreking werd de reis weer vervolgd naar Melbourne. Na 6 flinke dagen rijden kwamen we aan bij de farm. Helaas was het een beetje een tegenvaller. De accommodatie zag er allemaal heel slecht uit, en we moesten daar wekelijks best veel geld voor betalen. Het zag er allemaal anders uit dan wat die man ons aan de telefoon vertelde. En dit hoor je echt vaak in Australia, dat backpackers op farms heel erg worden afgetroggeld. Gelukkig hadden we dat weekend nog vrij. Dus besloten we naar de stad te rijden en daar lekker het weekend de tourist uit te hangen. Wat is Melbourne een toffe stad zeg! Zo anders dan the outback en andere gedeeltes wat ik van Australië gezien heb. Melbourne is een grote/drukke stad ook, maar er hangt een hele leuke sfeer. Veel backpackers blijven hier ook een tijdje werken. In veel straatjes van Melbourne vind je ‘street art’. Ontzettend mooi en creatief! Voor de rest zie je veel wolkenkrabbers, en vind je mooie parken waar je lekker kan rond wandelen en waar je ook veel backpackers tegen komt die lekker aan het chillen zijn. Wij hebben ons dus prima in Melbourne vermaakt! De avond voordat we eigenlijk terug moesten naar die farm, zagen we op internet een vacature op een aardappel farm in Melbourne. We hebben gelijk de man op gebeld, en met groooote vreugde zei die man dat we gelijk die volgende dag langs mochten komen. We moesten hier in iedergeval al geen geld voor accommodatie betalen, dus het klonk al beter dan die andere farm. Met 0 verwachtingen zijn we er naar toe gereden de volgende dag. En wat hadden we het getroffen!! We werden heel lief ontvangen door de farmer en zijn vrouw. Ze had zelfs boodschappen voor ons gehaald.. hoe lief. Vervolgens bracht onze baas, Tony, ons naar ons EIGEN huis toe! Haha wat een ontzettend luxe was dat. We staan er nog steeds verbaast van hoe goed we het getroffen hadden. De volgende dag zijn we gestart met werken. Onze taken waren vooral aardappels snijden, en de aardappels planten. De aardappels snijden ging gewoon via een lopende band. Ik moet zeggen, daar word je aardig simpel van als je 10 uur naar die aardappels zit te kijken. Nadat we een dag aardappels hadden gesneden, gingen we ze dag erna planten. Ik, zonder enige farm ervaring in mijn leven, dacht dat we dit gewoon op onze knietjes en met onze handen moesten doen. Waar ik vervolgens ook flink om uitgelachen ben, want dit gebeurd gewoon met een grote machine. Opluchting! ;-) Het was gewoon een grote tractor, waar aan een grote bak zat met alle aardappels. De machine pikt de aardappels op en plant ze in de grond. Maar die machine had nogal last van kuren, dus onze taak was om die machine aan te blijven vullen met aardappels. En hoe? We zaten letterlijk met onze kont tussen en op de aardappels in de aardappel bak! Om te gieren. Dit hebben we 3 weken lang, 65 uur per week gedaan. Lekker geld verdienen dus! Voor de rest hebben we nog achter schapen aangerend, die onze aardappels uit de grond wouden jatten. We hebben nog een schaap uit het hek moeten bevrijden die vast zat. Ik heb Lisa trouwens ook nog een keer uit een hek moeten bevrijden, die dacht net zo lenig als de schapen te zijn. En we hebben veel in de baas zijn land cruisers rond mogen sjeesen, wat heel tof was! 3 weken vol hilarische memories. Gisteren hebben we onze laatste werk dag gehad. Alle velden zijn nu volgepland, en in Maart worden de aardappels weer uit de grond gehaald. En als het goed is zijn ze dan een paar maatjes groter, en deze jukels van aardappels worden dan naar de Mac Donalds gestuurd en daar worden ze voor de patat gebruikt! Dus ja, ik ben heel blij en trots dat ik daar een steentje aan bij mocht dragen. ;-) Maar ik ben ook erg blij dat het klaar is nu. Het was echt een hele toffe ervaring! Maar ik kan voorlopig even geen aardappels meer zien.

And what’s next? Ik ben nu onderweg naar Sydney! Weer een tochtje van 950 KM. Ik wil daar dit jaar heel graag oud en nieuw vieren in Sydney, een bucket list dingetje. Dus ik ga daar voor een baantje zoeken en een kamer, en ongeveer tot aan January werken daar. Het trekt me niet zo om in de stad zelf werken, dus ik ga in Manly Beach wonen! Dit ligt een half uurtje, met de ferry, van de stad af. Een heel chil plaatsje lekker aan het strand. De zomer komt er nu ook aan, dus ik hoorde al dat er dan veel te doen is in Manly Beach. Lisa gaat een andere kant op, we hebben allebei andere plannen nu. Tijd om weer alleen door te gaan! Op weg naar een nieuw avontuur. Waar ik heeel veel zin in heb! Ik heb nog veel plannen in Australia. Zoals een tijdje naar een surfschool, mijn duik brevet halen, de oost kust af reizen, en mijn grootste goal is om voor een grote backpack organisatie ‘Peter pans’ aan de slag te gaan! We zullen zien of dit over een jaartje allemaal gelukt is haha. Maar eerst even ‘the fingers crossed’ dat mijn second year visum word goed gekeurd binnenkort!

1. Anita:
    19 november 2017
    Wat was het heerlijk om je een poosje thuis te hebben en wat lijkt het alweer lang geleden als ik je enthousiaste en humoristisch verhaal lees. Wat heb je in die korte periode alweer veel meegemaakt. Heel veel plezier in Manly Beach en alvast een fijne Sinterkerst 🎄en oud & nieuw 🍾. Be save, xxx mama
  2. Pap:
    19 november 2017
    Heerlijk om je belevenissen weer te lezen. Je ‘vakantie’ in Nederland lijkt al weer zo lang geleden. Knap dat jullie het zolang hebben volgehouden in die aardappelbak. Respect. Op naar je volgende avonturen.
    Take care off yourself. Enjoy and... feel blessed.
    Liefs en dikke knuffel Pap😘
  3. Sonja Houthuijzen:
    19 november 2017
    Wat een prachtige foto's weer Mirthe, en hilarisch jullie bovenop de aardappels 😆
    Erg leuk om je avonturen te volgen.
    Liefs van Sonja (collega van je mams)
  4. Oma jonker:
    19 november 2017
    Hoi mirthe, wat heerlijk om je verhalen weer te lezen en je nieuwe avonturen.
    En wat was het geweldig om je weer even gezien te hebben en geknuffeld,en je verhalen te horen van de afgelopen tijd.nou ga je weer alleen op stap en werk zoeken.
    Mirthe hele fijne kerstdagen en oud en nieuw in sydney,geniet van alles,liefs opa en oma.xx
  5. Petra Douwsma-Ellermann:
    21 november 2017
    He Mirthe, Zo te lezen ben je nog lang niet klaar met je avontuur in Australië, maar wel super dat je toch ook nog een paar weken in Nederland bent geweest. Natuurlijk ook fijn voor je ouders en zeker voor je moeder omdat ze ook net in deze periode geopereerd moest worden. Heel veel succes en plezier daar en doe voorzichtig. Lieve groetjes van ons allemaal.
  6. Natasja:
    29 november 2017
    Lieve Mirthe,

Wat heerlijke om die boekwerken van jou te lezen. Wat heb je het weer mooi geschreven en wat een mooie verhalen! Vond het echt mega fijn om je weer gezien te hebben, je bent echt een toppertje! Wat ben ik trots op jou! Heeeeel veeeeel succes en geniet van je nieuwe avonturen!

Ps. Bij Peter Pans zijn ze stiekem al op zoek naar jou!
    Pss. NYE in Sydney, jooooooooo!!

Dikke kus en tot app’es xxxxxxx